Ikke alle konkurranser har en vinner!
Konkurranser er en vanlig teknikk bedrifter bruker for å få oppmerksomhet i sosiale medier, og de fleste er helt legitime. “Lik og kommenter” for å vinne er en vanlig fremgangsmåte. (Forøvrig er tagg venner og inviter venner forbudt i konkurranser på Facebook.)
Dessverre dukker det stadig vekk opp konkurranser som har helt andre hensikter enn å dele ut premier. En av mange slike er en falsk kopi av Facebook-siden til Eplehuset i Storgata. Ved å like og kommentere kan du vinne en iPhone 6s. Se skjermbilde av hele Facbooksiden i bunn av denne saken.
Det er skremmende at på under to timer har nesten 3500 personer likt, kommentert og delt denne posten. Tenk hvilken spredning denne svindelen får! Eplehuset var raskt ute og sa at de ikke stod bak.
Har er det en rekke faktorer som imidlertid burde fått det til å ringe mange bjeller. Facebooksiden har kun 2(!) poster (konkurranser), og er nylig opprettet (18 timer siden). Det finnes heller ingen informasjon om bedriften under “about”. Hvilken bedrift ville ikke fortalt hvor de var lokalisert og nettadressen?
Hva oppnår de så ved å få deg til å like og dele. For det første samler de informasjon om “lettlurte” profiler som kan benyttes/kontaktes i videre svindler. Når siden får nok følgere vil bakmennene også poste mer direkte svindler som da alle de som liker siden mottar.
En slik videre svindel er å antyde at man må fylle ut mer personlig på en nettside for å delta.
Slike nettsider stjeler enten informasjonen og missbruker den, eller den inneholder tekst med svært liten skrift som starter abonnement på typisk 399 eller 749 kr/mnd som er nesten umulige å stoppe igjen. Selv om vi kan være uenige i fremgangsmåten har vi da godtatt “avtalen”.
Et godt råd er å være skeptisk til konkurranser i det hele tatt. Spesielt de som ikke er startet av en side vi liker fra før og som har eksistert lenge. Vær også svært skeptisk om konkurransen krever at du må inn på en nettside for å registrere opplysninger. Normalt vil kun vinnerne kontaktes gjennom Facebook for å utveksle informasjon om hvor premien skal sendes.