Ferietips #4 – Aldri lån bort mobiltelefonen
Vårt fjerde ferietips: “Aldri lån bort mobiltelefonen til fremmede”
Denne svindelen starter med at noen fortvilet kommer og ber om å få låne mobiltelefonen. De har enten mistet sin egen eller gått tom for strøm. Ofte hører det med en historie som gjør at du synes ekstra synd på personen, og får inntrykk av at her er det virkelig krise.
Dessverre ringer personen da et dyrt spesialnummer som han/hun selv får inntekter av. Eventuelt startes det et dyrt SMS abonnement eller det installeres skadevare som f.eks. overvåker hva du gjør på telefonen videre. Å sende en slik SMS eller installere skadevaren er gjort i løpet av noen få sekunder, og er vanskelig å få med seg. Spesielt om du f.eks. sitter på en buss og personen sitter på raden bak deg.
Det er ille at man skal være skeptisk til å hjelpe folk som faktisk er i nød, men denne svindelen er dessverre vanlig. Alternativet er å be om å selv få taste inn nummeret og starte samtalen. Samtidig må man hele tiden se hva vedkommende gjør på skjermen.
En annen fare er at noen stikker av med telefonen. Selv om du da har en skjermlås (se tidligere tips), er denne nå avskrudd så lenge de holder mobilen aktiv. Husk at det største tapet ved en frastjålet telefon ikke er verdien av telefonen, men alle data den inneholder.
Du kan lese mer om sikkerhet og mobiltelefoner i kapittel 9 av boka Datasikkerhet – ikke bli svindlerens neste offer.
Tidligere tips:
- Ferietips #1 – Ukjente trådløse nett
- Ferietips #2 – Ha alltid en skjermlås aktivert
- Ferietips #3 – Ikke del dine ferieplaner i sosiale medier
1 Response
[…] Ferietips #4 – Aldri lån bort mobiltelefonen […]