Nasjonal sikkerhetsmåned – Tips #17 – Det finnes ikke noen gratis lunsj
Vårt 17. tips i forbindelse med nasjonal sikkerhetsmåned er:
Det finnes ikke noen gratis lunsj
En av de vanligste metodene for å få et offer til å “bite på” en svindel, er å lokke med at man skal få noe av stor verdi i bytte mot en svært liten innsats. Underbevisst vil alle mennesker, fattig eller rik, bli interessert i situasjoner der man kan tilegne seg noe uten å gi tilsvarende ytelser tilbake. Og når man blir veldig interessert i noe, og ser en potensiell fortjeneste, vil hjernen – uten at vi kan kontrollere det i særlig grad – tone ned alle varselsignaler om at det er noe som ikke stemmer.
Slike svindler er imidlertid svært enkle å avsløre. Vi kan rett og slett tenke følgende:
For at en bedrift som ønsker å tjene penger skal gi bort noe, så må de få noe av større verdi igjen.
Dette kan være i form av PR, kundelojalitet, mersalg eller merkevarebygging. Det er f.eks. lite sannsynlig at du blir trukket ut som vinner av en konkurranse hverken du eller andre har hørt om.
Vi har skrevet mer om dette temaet her:
- Datasikkerhetsboka – kapittel 1: Datasikkerhet og datakriminalitet
- Kronikken Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj
Les også våre andre tips i forbindelse med nasjonal sikkerhetsmåned!