Facebook-konkurranser – Gode råd
Plutselig dukker den opp – en enkel post på Facebook som forteller deg at du kan vinneflotte premier ved å delta. Og selv om vinnersjansene vel er små, kan det jo ikke skade å investere noen få sekunders innsats i å potensielt kunne få noe av større verdi tilbake?
Facebook-konkurranser er en mulighet for bedrifter og organisasjoner til å skaffe seg svært billig markedsføring og PR. Alle kommentarer, liker-klikk og delinger gjør at innholdet i kjapp takt spres også til deltakernes kontakter. Å betale Facebook for samme spredning i form av betalt annonsering er vesentlig dyrere enn premien som tilbys. I tillegg oppnår man jo kanskje at deltakerne blir mer oppmerksomme på produktene eller tjenestene som inngår i premien, og muligens også kan tenkes å kjøpe produktet dersom de ikke vant. Vi har jo selv nettopp avsluttet en adventskonkurranse der man kunne vinne boka….
Dessverre er også Facebook-konkurranser en svært god plattform for svindlere å komme i kontakt med sine nye ofre. Faktisk av de samme grunnene. Svindelen spres helt gratis, og det kommer en ekstra gevinst i form av at det ser ut som at dine kontakter som sprer denne har “gått god” for seriøsiteten ved å delta.
I denne artikkelen skal vi gå gjennom hvordan slike svindler fungerer, og hva man kan gjøre for å avsløre de.
Hvordan svindles man?
De aller fleste svindler med Facebook-konkurranser går ut på noe av følgende:
- Ved deltakelse lures du til å oppgi personlig informasjon som benyttes i videre svindler. Det kan være så enkelt som en e-post-adresse eller telefonnummer, men dette er nok til at svindlerne får din kontaktinformasjon og legger deg til som et “potensielt offer”. Og jo mer informasjon, jo mer troverdige svindler kan de utføre.
- Du kontaktes som vinner (noe alle deltakere gjør), og i gledesrusen av å ha vunnet lures du inn i en svindel der du må oppgi mye personlig informasjon (i form av direktemelding eller et skjema på en nettside). I noen tilfeller også betalingskortinformasjon for å “verifisere identitet” eller betale en forholdsvis lav avgift/frakt som premien ikke dekker.
- Når man har fått et tilstrekkelig antall deltakere benyttes Facebook-posten som en delingskanal for mye svindler.
- Deltakelsen er et kamuflert kjøp eller starten på et dyrt abonnement som man i prinsipp har godtatt ved å ikke lese “den lille skriften”
Hvordan avsløre svindlene?
Det er en rekke måter å avsøre falske Facebook-konkurranser på. I hovedsak kan man dele de inn i føglende:
- Verifiser Facebook-siden og hvem som står bak
- Sjekk at FB-siden har eksistert en stund
- Sjekk at FB-siden har mange innlegg
- Sjekk at FB-siden er en verifisert konto (Blå “V”)
- Sjekk hvor mange følgere FB-siden har (må stå i stil med bedriftens/organisasjonens merkevarenavn)
- Sjekk at konkurransen følger Facebooks regler
- Ikke lov til å kreve deling
- Ikke lov til å kreve tagging av andre
- Sjekk at konkurransen følger norsk lov
- Må opplyses om hvem som står bak
- Må opplyses når og hvordan en vinner trekkes
- Må opplyses hvordan en vinner annonseres
- Sjekk at det ikke er store varsellamper:
- Konkurransen krever personopplysninger for å delta (det skal holde med at du deltar med din FB-profil)
- Konkurransen ber deg besøke en nettside som ikke er plassert på organisasjonens domene
- Om du blir kontaktet som vinner:
- Sjekk at ditt navn er annonsert som vinner for alle deltakere
- Aldri oppgi mer informasjon en høyst nødvendig for å motta premien (stort sett alltid navn+ adresse)
- Aldri betal noe eller oppgi betalingskortinformasjon for å motta premien